Kärlek vid första ögonkastet

God Jul

Under julen har det hänt en hel del saker. I söndags blev jag faster till världens sötaste brorsdotter. Julen kunde inte ha börjat bättre. Vi skålade i champagne med familjen när den nyblivna pappan kom hem.

Julafton började med några timmars jobb före vi började vår tur till nära och kära. Mat åt vi med Patrics släkt och sedan bar det av till min farmor och farfar dit tomten kom. Vi har tydligen varit snälla i år igen eftersom vårt vardagsrum nu är fullt med saker. Tack alla för bra och behövliga julklappar!








Fjärde advent

Dagen före julafton började vi med en dunder frukost för att fira fjärde advent. Har också hunnit träffa Emelie en sväng nu före jag ska sticka iväg i jobb där resten av dagen kommer att spenderas.

Too hard to say goodbye

Nu är allt klart för jul, bara att fixa namnlappar till alla julklappar ännu. Igår började jag dagen med att åka på frukost till Kalax. Efteråt började den tunga delen av dagen med begravning. Många minnen och känslor. Men livet är väl inte alltid rättvist och man måste bara göra det bästa av saker. På kvällen åkte jag ner till Tjärlax där Patrics familj var.

Idag har vi haft en hel del att göra med att få de sista julklapparna köpta. Men nu är allt klart. Så imorgon kan jag med gott samvete och utan stress åka iväg i jobb.

Julstädning och granpyntning

De senaste dagarna har varit fulla med program. Igår hann jag med jobb, julgranspyntning hos mamma och pappa, jullimpsbakning och pepparkakshus fixning. Fullt upp hela dagen så jag somnade som en stock kl. 22. Idag blev det jobb igen sen hem och julstäda och invänta mitt myssällskap. Emelie var här ikväll och det var så roligt att träffa henne igen! Som tur är så får jag snart spendera en hel vecka i London med henne. Vi har myst med vår härliga kattunge och pratat av oss lite. Så skönt att du är hemma ett par veckor nu.

Lucia

Var ikväll och tittade på Finlands lucia till Närpes kyrka med Josefine. Julstämningen börjar komma nu sakta men säkert. Vår egen tärna Josefina var så fin och sjöng så bra. 







På tal om lucia så var jag till min faster i fredags dit Syd-Österbottens lucia kom och sjöng.



Fasters hund fick också vara med på ett hörn
 

Nu: Jullov

Ska packa det sista och så småningom börja ta mig till busstation och åka hem för några veckor. De närmaste dagarna kommer bli fulla av julmys.

Snart jullov

Så börjar den riktiga nedräkning till jul. Börjar ha mina dagar snart minutplanerade eftersom det är så mycket jag ska hinna med och måste göra. Men det mesta är bara roliga saker så det känns ändå bra. 

Sista tenten före jul är imorgon och efter det tar jag ett fyra veckor långt jullov. Hur härligt som helst! Dagens tent gick bättre än förväntat men jag har nog inte så stora förhoppningar på något bra resultat. Orken börjar ta slut och det ska bli så härligt att få komma hem och slappna av några veckor. Behövs verkligen. 

För att göra morgondagen ännu bättre kommer kära Emelie hem från London. So lovely! 

She's just a girl and she's on fire

Helgen har varit riktigt bra men alldeles för kort. Blev tvungen att ta bussen ner till Åbo redan idag eftersom jag har tent kl. 10 imorgon. Efter tenten sticker jag in och fixar de sista julklapparna. Vet exakt vad jag ska men inte var jag ska hitta allt. Bara en vecka kvar till jul och jag ska försöka att njuta så mycket som möjligt trots all stress nu före jul.

Tyvärr har jag kameran hemma så bilder kommer först på tisdag. 

Julklappsfix

Skulle egentligen behöva läsa på tent varje lediga minut men istället har det varit lite tomteverkstad här ikväll. Börjar ha det mesta under kontroll bara lite småfix kvar. Nu blir det glögg och film resten av kvällen. Är fortfarande förkyld och skulle gärna bli frisk till nästa vecka då allt julfix ska fixas.

Lucia 2012

Lucia var alltid en speciell dag då jag var mindre eftersom jag och mina kusiner hade en egen luciabil som min moster körde runt oss i. Vi körde runt till nästan alla släktingar och lussade, det kommer alltid vara ett minne för livet. I år kommer jag säkert inte få se någon lucia idag eftersom jag kommer spendera största delen av dagen i buss. 



Live while we're young

Har nästan allt packat för ett jullov hemma nu. Tänkte ta hem så mycket som möjligt imorgon så att jag inte behöver tänka på det nästa vecka. Har försökt läst så mycket som möjligt på franska ikväll men det är konstigt hur allt annat är så mycket intressantare just då man verkligen skulle behöva läsa. Men nåja någonting borde jag väl få rätt imorgon. Efter tenten ska jag in till stan och köpa några julklappar före jag åker hem hem. 

12.12.12

Sista föreläsningar för 2012 är över och nu väntar bara tre tenter före jag kan ta ledigt. Inga julklappar blev det igår istället låg jag under täcket hela kvällen och försökte plugga in franska ord. Idag blir det också att läsa franska hela kvällen. Som tur är har jag planerat in hälften mindre kurser på våren än vad jag haft nu i höst så kanske jag ska hinna med annat roligt också än att bara läsa hela tiden. 

Goda nyheter är också att jag kommer att ha jullov en vecka längre än vad jag trott och vem kan nu tacka nej till det. 

Två veckor

Två veckor till jul och jag har nästan alla julklappar kvar ännu. Paniken börjar märkas av och imorgon måste jag verkligen ta mig in till centrum för lite shopping. Men före det har jag en full skoldag och lite uppgifter att göra. Nu ska jag ta min sjuka hals och krypa ner under täcket. 

Måndag 10.12.2012

Tyvärr hann jag inte göra allt jag hade tänkt när jag var hemma men vi tar det nästa helg då istället. Fullt upp har det varit iallafall. Patirc har legat hemma hela helgen och varit sjuk och idag när jag skulle ner till Åbo vaknade jag med världens sjukaste hals. Så det är väl min tur nu. Bussresan gick ganska bra idag, sov nästan hela vägen och det var så skönt. Nu gäller det bara att hitta lite energi till tentläsning. Sista veckan med föreläsningar har börjat och jag väntar och längtar till nästa tisdag då jag får ta jullov!

06.12.2012

Just close your eyes
The sun is going down
You'll be alright
No one can hurt you now

Julkalendern

Bara några dagar till så får jag åka hem till Närpes. Can't wait!

Dagen har gått i skolans tecken och det kommer morgondagen att göra också. Måste få en inlämningsuppgift gjord den här veckan så det blir att sitta några timmar extra i skolan. Ikväll ska jag trotsa kylan och sticka iväg på spinning med Josephine. Men före det ska jag se på den svenska julkalendern. 

Lilla jul och första advent

Igår var det Patrics födelsedag så vi firade med att åka till huvudstaden och bo på hotell. VI åkte tidigt från Åbo och hann med lite shopping på Jumbo i Vanda före vi åkte in till centrum och fick vårt hotellrum. Eftersom det var Patrics dag tog vi varsin öl på Zetor bar före vi åkte på ishockey. När vi kom tillbaka till hotellet fixade vi bastu. Idag for vi in till Sello i Esbo och gick runt i lite affärer före vi åkte hem. 

Skulle helst av allt vara hemma nu och få äta julmat och fixa julmys i vårt hus, men istället måste jag vara här i Åbo ända tills onsdagen.





RSS 2.0